Soalan Lazim
MASALAH YANG BIASA DIHADAPI OLEH EJEN
Pelanggan tidak menerima Topup
Perkara ini biasa terjadi disebabkan kerana, kemungkinan pelanggan
memberi nombor prepaid yang salah atau anda sendiri tersilap menaip
nombor prepaid pelanggan yang hendak di topup itu. Sila pastikan dengan
betul nombor yang hendak di topup sebelum anda menghantar SMS tersebut.
Sekiranya anda tersilap menghantar nombor prepaid, orang lainlah yang
akan menerima topup itu. Anda digalakkan untuk mencatit setiap urusan
topup yang anda lakukan. Ini sebagai rujukan sekiranya terjadi perkara
sebegini dan sebagai bukti urusan antara pelanggan, anda dan syarikat
Topup lambat diterima oleh pelanggan
Perkara ini mungkin juga akan terjadi disebabkan pada masa-masa tertentu
kemungkinan terlalu ramai orang yang sedang topup dan system rangkaian
server Maxis dan Celcom terlalu sibuk mengendali dan memproses topup
Perkara lain yang mungkin terjadi
SMS yang anda hantar tidak sampai ke server. Ini mungkin juga disebab
ketika anda menghantar sms itu, tiada atau kurang liputan rangkaian. Ini
juga disebabkan mungkin kerana kesibukan pengendali rangkaian yang
sedang melakukan kerja-kerja maintain system rangkaian mereka. Masalah
ini biasanya jarang berlaku. Setiap kali anda topup pelanggan, sila
pastikan mesej yang dihantar itu betul-betul telah berjaya
dihantar.(aktifkan delivery report) Sekiranya sms anda berjaya dihantar,
bermakna pelanggan anda berjaya ditopup. Setelah pelanggan berjaya
ditopup, anda akan menerima mesej pengesahan beserta makluman baki
terkini dari server
Topup pelanggan tidak masuk tetapi modal sudah dipotong
Sila pastikan pelanggan anda jujur. Selain itu ada juga, mungkin berlaku
"sim hang". Pastikan anda menyarankan supaya hp pelaggan tadi di on/off
terlebih dahulu bertujuan untuk restart sim dan pastikan nombor yang
dimasukkan adalah benar sama seperti dalam sms request anda. Jika
masalah masih berlaku boleh hubungi admin server dengan segera.
Sila Tambah Modal Awal Sebelum Stok Modal Kehabisan
Tambah Modal mengambil masa di antara 15 minit hingga 24 jam, jadi anda
perlu menambah modal sebelum stok modal anda kehabisan bagi mengelakkan
berlaku masalah tidak boleh topup.
CARA DAPAT UNTUNG JUALAN
Anda akan mendapat Diskaun komisen secara tunai semasa anda topup
customer. Contoh: Modal Reload anda ada RM50, anda topup seorang
customer yg membeli RM10 celcom, Apabila transaksi jualan anda berjaya,
anda akan menerima satu sms yang mengatakan baki modal reload anda ialah
RM40.40. Ini bermakna bila anda menjual RM10 celcom, reload anda hanya
ditolak RM9.60 dan anda dapat cash dari customer RM10. Ini bermakna anda
mendapat untung secara tunai sebanyak 40 sen.
No comments:
Post a Comment